Hyvä tietää matkalla

Mitä matkaa varattaessa tulee tietää

Tänne olemme keränneet tietoutta, johon kannattaa tutustua ennen matkaasi.

Tarkista hyvissä ajoin ennen matkaasi että sinulla on voimassa oleva matka-asiakirja. Yleisten matkapakettiehtojen mukaan matkustajan on itse huolehdittava matkalla tarvittavista asiakirjoista. Kymenmatkat Oy ei vastaa mahdollisista seurauksista, mikäli asiakkaalla ei ole voimassa olevaa passia tai virallista hankilökorttia (matkustusasiakirjaa) tai viisumia.

Useat maat vaativat, että passin tulee olla voimassa vielä 6 kuukautta matkan päättymisestä.  Eurooppaan suuntautuvilla matkoilla passin on hyvä olla voimassa ainakin 3 kk matkan päättymisen jälkeen. EU-alueella matkustettaessa useimmat valtiot eivät edellytä passilta vähimmäisvoimassaoloaikaa, vaan riittää, että passi on voimassa koko suunnitellun matkan ajan. Passin tulee olla ehjä. Ajantasaiset maahantulosäädökset on hyvä tarkistaa hyvissä ajoin ennen matkaa kohdemaan viranomaisilta, esimerkiksi maan lähimmästä edustustosta.

Tarkista ennen matkavaraustasi tarvitaanko matkakohteeseesi tai mahdolliseen kauttakulkumaahan viisumia tai etukäteen haettavaa maahansaapumislupaa.

Huomaa! Matkavaraukseen tulee merkitä se etunimi, joka on ensimmäisenä passissa ja koko sukunimi. Tarkista, että passissa ja matkalipussa olevat nimet täsmäävät.

Passin kuvasivusta on hyvä ottaa matkalle mukaan kopio ja säilyttää sitä eri paikassa kuin alkuperäistä passia.

* Matkavakuutukset   Suosittelemme riittävän ja kattavan matkavakuutuksen hankintaa jo matkavarauksen yhteydessä.
*
Palveluhinnasto

 Matkadokumentit – ohjeita matkan varanneille

* EU kansalaisten matkustusasiakirjat »  Sinun Eurooppasi
* Matkustusasiakirjat »  Rajavartiolaitos
* Matkustus ja  lähtöselvitys » Hyvä tietää lentomatkalla
* Matkailuterveys ja rokotukset »
* Tuontimääräykset » Tulli.fi
* Matkustustiedotteet ja matkustusilmoitukset »  Ulkoministeriö, matkustus ja maat

SUOMEN EDUSTUSTOT ULKOMAILLA>> Ulkoministeriö
Kun edustusto on suljettuna, voit hätätapauksissa ottaa yhteyttä ulkoministeriön päivystykseen: puhelin +358 9 1605 5555, faksi +358 9 629 840 ja sähköposti paivystys.um@formin.fi.

Suomen Pietarin pääkonsulaatti  http://www.finland.org.ru/fi/
Preobrazhenskaja pl. 4, St.Peterburg.
Tel: +7-812-331 76 00arkisin klo 08:30-16:15

Suomen Moskovan suurlähetystö:
Posolstvo Finljandii, Kropotkinskij pereulok 15-17,119034 Moskva G-34
Puh. +7-495-787 4174 (arkisin kello 09.00 – 17.00)

Yleistietoa

AIKATAULUT LÄHTÖAIKA JA -PAIKKA BUSSIMATKOILLA Bussin lähtöpaikalla tulee olla 15 min. ennen lähtöaikaa. Tarkasta lähtöaika tilausvahvistuksesta Kyytiinnousupaikka on ilmoitettava matkatoimistoon etukäteen, vähintään 3 pv. ennen matkaa. Bussit lähtevät yleensä tilausajolaitureilta. Aikataulut ovat ohjeellisia. Asiakas on velvollinen tarkistamaan kohteessa paluumatkansa aikataulun hyvissä ajoin ennen paluumatkaa. Paluumatkalla lähtöpaikalle on hyvä tulla n. 30 min ennen lähtöaikaa.

AIKATAULUT LÄHTÖAIKA JA -PAIKKA JUNAMATKOILLA Rautatieasemalla tulee olla hyvissä ajoin, n 15 min. ennen lähtöaikaa. Tarkasta lähtöaika lipustasi.  Matkaa varattaessa on ilmoitettava, miltä asemalta nousee junaan. Asiakas on velvollinen tarkistamaan kohteessa paluumatkansa aikataulun hyvissä ajoin ennen paluumatkaa. Paluumatkalla lähtöpaikalle on hyvä tulla n. 30 min ennen lähtöaikaa.
Venäjän junat: Rajamuodollisuudet ja valuutanvaihto hoituvat junassa. Kaikissa Venäjän junissa tarkistetaan junaliput, passi, viisumi, Venäjän maahantulokortti ja mahdollinen tulliselvityskaavake. Sinun tulee pitää ne mukanasi ja helposti saatavilla junassa liikkuessasi. Maahantulokortin saat junassa konduktööriltä. Safar Oy vaihtaa valuuttaa junassa Kouvolan ja Vainikkalan sekä Vainikkalan ja Kouvolan välillä. Voit vaihtaa junassa ainoastaan käteistä rahaa.

AIKATAULUT LÄHTÖAIKA JA -PAIKKA LENTOMATKOILLA Lentoasemalla tulee olla vähintään 2 tuntia ennen lennon lähtöaikaa. Tarkasta lähtöaika lipustasi.  Asiakas on velvollinen tarkistamaan kohteessa paluumatkansa aikataulun hyvissä ajoin ennen paluumatkaa. Paluumatkalla lähtöpaikalle on hyvä tulla 2 tuntia ennen lennon lähtöaikaa. Vaikka paluukuljetuksen kanssa lentokentälle olisi vaikeuksia, on asiakkaan vastuulla olla ajoissa lentokentällä matkatavaroinensa paluulentoa varten.

Jos sinulla on tullattavaa, ilmoita siitä tullille. Suomen tullin ohjeita matkustajille www.tulli.fi.

HOTELLI Kansainvälisten säännösten mukaisesti hotellihuoneen saa käyttöön klo 14.00 saapumispäivänä ja huone on luovutettava lähtöpäivänä viimeistään klo 12.00 ellei kohteessa toisin ilmoiteta. Matkanjärjestäjällä on oikeus antaa asiakkailleen paremmat järjestelyt kuin mitä tehty varaus edellyttää. Matkanjärjestäjällä ei kuitenkaan ole velvollisuutta antaa niitä kaikille matkustajille. Matkanjärjestäjällä on oikeus pakottavissa tapauksissa vaihtaa majoituspaikkakuntaa tai hotellia. Lisämaksullisten palveluiden, esim. yhden hengen huoneen tilaaminen, ei välttämättä takaa, että kyseinen palvelu voidaan aina järjestää. Mikäli asiakas ei saa maksamiaan lisäpalveluja, palautetaan perityt lisämaksut matkan jälkeen, muita korvauksia ei lisäpalveluiden puuttumisesta makseta. Majoitushintoihin ei sisälly kohdemaan hotelli- tai turistivero tai  hotellien perimä rekisteröintimaksu, vaan se maksetaan suoraan hotellille. Kaikissa hotelleissa saman hintaiset huoneet eivät välttämättä ole samanlaisia/saman tasoisia. Majoituskohteet esim lomamökit ja jotkin USAn resortit veloittavat siivousmaksun erikseen paikan päällä.

VENÄJÄN MATKOILLA HOTELLI pyytää esittämään maahansaapumiskortin majoittumisen yhteydessä. Majoittumisen yhteydessä saa hotellikortin, johon on merkitty huoneen numero ja hotellissa oleskeluaika. Korttia vastaan saa huoneen avaimen ja hotellista poistuttaessa kortti on hyvä pitää aina mukana.

ATERIAT Hotellimajoitus ei sisällä ruokailuja, ellei niistä erikseen mainita.
Puolihoito: alkaa illallisella saapumispäivänä ja päättyy aamiaiseen lähtöpäivänä. Täysihoito: alkaa illallisella saapumispäivänä ja päättyy lounaaseen lähtöpäivänä.

ALENNUKSET Matkan tilaushetkellä voimassa oleva hinta on asiakasta sitova. Matkanjärjestäjä voi tehdä erilaisia hintatarjouksia esim. alentaen mainittuja hintoja. Alennetut hinnat ovat voimassa sen ajan, kun ne ilmoitetaan, eivätkä ne koske aikaisemmin tilattuja matkoja, lippuja tai viisumeita. Matkaa varattaessa tulee asiakkaan ilmoittaa mihin alennuksiin hän on oikeutettu ja tarvittaessa todistaa oikeutensa. Jälkikäteen esitettyjä alennuspyyntöjä ei huomioida. Kahta tai useampaa alennusta ei myönnetä samasta matkasta.

LAPSIALENNUKSET Lapsihinnat vaihtelevat kohteittain ja hotelleittain. Myös lapsihintoihin oikeuttavat ikärajat vaihtelevat hotelli- ja kuljetus/lentoyhtiökohtaisesti. Mahdolliset lapsialennukset koskevat yleensä alle 12-vuotiaita vanhempiensa kanssa matkustavia lapsia.

VENÄJÄN JUNAPAIKAT: Saa varata 90 päivää ennen matkapäivää. Ilmoitamme varauksen jälkeen, mihin junavuoroon paikat on järjestetty. Jos junapaikkoja emme pysty järjestämään, ilmoitamme siitä mahdollisimman hyvissä ajoin ennen matkaa.

KULJETUKSET Matkaa varattaessa on ilmoitettava, mistä bussiin/junaan nousu tapahtuu. Matkustajalla on oikeus kuljettaa mukanaan matkatavaraa kuljetusyhtiön ilmoittama määrä, bussimatkoillamme 20 kg/täysin maksava henkilö. Bussimatkoillamme emme voi ottaa kuljetettavaksi paljon tilaa vieviä esineitä bussien rajallisen kapasiteetin vuoksi. Varaamme oikeuden aikataulu– ja reittimuutoksiin.

MATKATAVARAT Matkatavaroiden kuljetuksessa noudatamme kunkin kuljetusyhtiön voimassa olevia määräyksiä. Huomaa, että useat lentoyhtiöt veloittavat matkalaukuista lisämaksun. Vain käsimatkatavara sisältyy lipun hintaan. Joillakin lentoyhtiöillä ruumaan kirjattava matkatavara on lisämaksusta eikä sisälly lentolipun hintaan. Myös lähtöselvitys on joillain lentoyhtiöillä lisämaksullinen palvelu. Kyseiset lisäveloitukset tulee maksaa suoraan lentoyhtiölle lähtöselvityksen yhteydessä. Hinnat ja lisätietoa lentoyhtiöltä. IATAn standardi määrittää, minkä lentoyhtiön matkatavarasääntöjä noudatetaan. Voit tarkistaa sallitun matkatavaramäärän lentolipusta. Mahdollinen ylipainomaksu peritään lähtöselvittävän lentoyhtiön ylipainotaulukon mukaan. Huomaa, että ylipainomaksut saattavat olla hyvin kalliita. Matkatavarat on merkittävä matkalaukkulapulla.

MATKUSTUSASIAKIRJAT Matkustaja hankkii itse passin, viisumin ja tarvittavat rokotukset sekä vastaa niiden kustannuksista. Matkanjärjestäjä ei vastaa vahingosta, joka matkustajalle aiheutuu, mikäli hänen matkansa estyy puutteellisten matkustusasiakirjojen vuoksi. Pyydettäessä opastamme tarvittavien asiakirjojen hankinnassa. EU-kansalaisten matkustusasiakirjat voi tarkastaa tästä: Hyvä tietää matkalla>>

ROKOTUKSET Matkustaja hankkii itse tarvittavat rokotukset sekä vastaa niiden kustannuksista. Matkailijan rokotussuoja kannattaa tarkastaa näiltä sivuilta: Matkailuterveys ja rokotukset >>

MENO/PALUUKULJETUKSEN AIKATAULU Asiakas on velvollinen tarkistamaan kuljetusten: lennon/junan/laivan/bussin meno ja paluumatkojen aikataulut hyvissä ajoin ennen matkaa/paluumatkaa. Jos asiakas laiminlyö tämän velvollisuuden ei Kymenmatkat Oy ole vastuussa Kuljetuksen menettämisestä ja siitä aiheutuneista kuluista.

VENÄJÄN MAAHANTULOKORTTI Ulkomaalaislain mukaan jokaisen ulkomaalaisen on täytettävä maahantulokortti (A- ja B-osa) saapuessaan maahan. B-osa on leimataan viisumin rekisteröinnin yhteydessä. Maasta poistuttaessa maahantulokortin B-osa annetaan takaisin rajaviranomaisille.

VENÄJÄN TULLISELVITYSLOMAKE Tulliselvitystä ei tarvitse täyttää, mikäli matkustajalla on käteisiä maksuvälineitä enintään 10.000 USD:n arvosta. Sen ylittävältä osalta on täytettävä tulliselvityslomake, joka on säilytettävä koko matkan ajan. Autonkuljettaja täyttää aina tulliselvityslomakkeen.